Ma a vízcsapból is AI folyik és a legtöbb marketinges szükségét érzi, hogy kihangsúlyozza hogy már alkalmazzák a legújabb technológiát. Nos, én megnéztem néhányat és meglehetősen speciális véleményem alakult ki a kérdésben.
A cikk adatok megtárgyalásánál alkalom nyílt arra, hogy beszéljünk az AI jelenéről és az ERP-ben betölthető szerepéről.
(Örömömre szolgálna ha láthatnék egy igazán jó AI alkalmazást valamelyik ERP rendszerben.)
A cikkazonosító adatokhoz mindig tartozik egy leírás is. A leírás általában egy hosszabb szabad szöveg, amely a vevőt tájékoztatja a cikk legfontosabb tulajdonságairól. A cikk leírása nem keverendő össze a képeket és adatokat tartalmazó cikk dokumentációjával, ezt ne is várjuk el a leírástól. A jó leírásnak konkrét üzleti értéke van, érdemes hozzáértő szakemberre bízni. Szerepe az értékesítésnél, ezen belül elsősorban a Webáruházaknál jelentős. A leíráskészítés egy olyan terület, ahol azonnal megjelent az AI.
A termékek leírásánál kifejezetten azt várjuk el, hogy egy hozzáértő ember, pl. egy felelős szakértő, jól használható, hiteles információkat adjon a cikkről. A cikkleírások készítése nagyon nagy munka, elkészítéséhez speciális ismeretek (cikk és marketing ismeret, helyesírás, stílusérzék) szükséges.
Ma már a Webáruházakban a leíráskészítéshez sikeresen alkalmazzák a mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat. Ehhez pl. az Open AI cég ChatGPT szolgáltatását lehet használni, amely programból is meghívható. Figyelemre méltó, hogy a marketingesek és a felhasználók 97%-a az AI generált szövegeivel elégedettek voltak. A megoldás kérdéseket vet fel, de kétségtelen, hogy működik.
Felmerül a kérdés, hogy egy AI által adott félretájékoztatásért ki a felelős és ez hogyan állapítható meg. A kérdés már azért is érdekes, mert ha az érintettek 97 %-a elégedett volt egy olyan leírással, amelynél semmilyen valós kapcsolat nincs a leírás és a leírás tárgya között, akkor aligha mondhatjuk azt, hogy a felhasználók valóban igénylik a korrekt tájékoztatást, azaz a felhasználók részéről a tájékoztatók olvasása inkább csak valamilyen pótcselekvés lehet.
Egy konkrét Webáruház tud kezelni letölthető termékeket is ezért betettük ezt az e-Tanulmányt letölthető termékként, majd kértünk rá egy AI leírás generálást, ami nagyon elegánsan mindössze egy gombnyomás.
Valójában egy jól olvasható, jól fogalmazott, hitelesnek tűnő leírást kaptunk, aminek érdekessége, hogy van benne egy helyesírási hiba (ami igen meglepő).
Azonban én egy könyv ismertetőt kértem és ennek bizony köze nincs egy könyv ismertetéséhez.
Az AI generálta termékleírás:
„A Digitális termlésirányítás egy modernebb megoldás a hagyományos termelési folyamatok hatékonyabb irányítására. Ez a termék segít az üzemeknek és gyártósoroknak a termelési folyamatok optimalizálásában és a hatékonyság növelésében. A termék számos innovatív funkciót kínál, amelyek megkönnyítik a termelési folyamatok irányítását és nyomon követését. Az intuitív felhasználói felület lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy könnyen kezeljék és nyomon kövessék a termelési folyamatokat a kezdetektől a végig. A folyamatokat és a munkafolyamatokat hatékonyan be lehet állítani és optimalizálni, így maximalizálva a termelékenységet és minimalizálva a hibalehetőségeket. A Digitális termlésirányítás további előnye, hogy képes valós idejű adatszolgáltatást nyújtani a termelési folyamatokról, beleértve a termelési időt, a hatékonyságot és az esetleges hibákat. Ez a valós idejű információ lehetővé teszi a vezetők számára, hogy gyorsan reagáljanak a termelési folyamatokkal kapcsolatos problémákra, és a munkafolyamatok kiigazításával optimalizálják a termelést. A termék cikkszáma: 01, és kompatibilis mindenféle termelési iparággal és méretű gyártóegységgel. A Digitális termlésirányítás kiváló minőségű termék, amely biztosítja a hatékony és szabályozott termelési környezetet. Válassza a Digitális termlésirányítást, hogy maximalizálja gyártóegységének hatékonyságát és minimalizálja a hibák lehetőségét a termelés során!”
Hibás-e ebben az AI?
Első ránézésre itt egyszerűen a mesterséges intelligenciát nem arra használják amire való, de biztosan rossz volt a feltett kérdés is, amelyet a fejlesztők állítottak össze. A kérdés alapján az AI még azt sem ismerte fel, hogy egy könyvről kell mondani valamit.
Ez azonban nem ennyire egyszerű.
Webshop tulajdonosának vagy bérlőjének milliókat takarít meg, hiszen egy nagyon drága munkakört váltott ki, a feladat ugyanis lehet akár 12 000 termék – a vevő által elvárt – leírásának az elkészítése is. A WebShop fejlesztője pedig adott egy olyan szolgáltatást, amit a vevők igényeltek és elégedettek vele, a rendszer híre, a keresettsége és a cég bevétele bizonnyal növekedik, Ő pedig megadta annak a lehetőségét, hogy javítani lehessen a javasolt leírást. A félretájékoztatás alapján vásárolt terméket azonban az eladó azonnal visszaveszi, így a vevő kimutatható kára csak csekély lehet.
Akkor mi a baj?
Az, hogy maga a gondolat is hibás. A valóságos és korrekt leírás elkészítése a gyártó feladata, akinek ezt importálható formában kell biztosítani és nem egy mesterséges intelligenciának kell összezagyválni valami leírást.
Lépjünk túl azon, hogy bár az eladandó termék – amihez a leírást értük – egy fazék, ennek ellenére AI a töltött káposztáról értekezik a leírásában, miközben kiváló stílusával eltereli erről a figyelmet. Viszont semmivel sem menthető az az elvi hiba, hogy véleményt mondott valamiről, amit nem olvasott, sohasem látott és még arról sem győződött meg, hogy egyáltalán létezik.
Az AI-val tehát kaptunk egy eszközt, amit lehet rosszul és rosszindulatúan is használni, de ennek a területnek a fejlődése annyira dinamikus, hogy megjósolhatatlan hová fog vezetni. Elvben semmi akadálya nincs, hogy AI valóban elolvassa a könyvet és úgy nyilatkozzon, megállapítsa szerkezetét, összehasonlítsa más könyvekkel, megállapítsa mennyire tekinthető önálló alkotásnak és értelmezze helyét és szerepét a szakirodalomban. A hagyományos cikkek esetén elindulhat a cikk tervezési és gyártási dokumentációja alapján és ebből készítheti el a rövid tájékoztatót.
Ehhez azonban fel kell tenni a megfelelő kérdést. Ez pedig nagy kihívás.
Az AI használatát már gyakorolni kell, keresni kell az alkalmazási lehetőségeket, de ez még nem az az AI, amit használni kéne az ERP rendszerekben. (A mesterséges intelligenciát ne tévesszük össze az üzleti intelligenciával – a predikcióval, klaszteringgel stb. – vagy az optimalizálással, amik már valóban kiforrott technikák.)
No, igen. Most legalább meg van az a lehetőség, hogy hívjanak egy szakembert a kérdés összeállításához:
„Mostantól, amikor szöveget generálsz egy termék ismertetőhöz, egy kategória leíráshoz vagy éppen egy blogcikkhez, lehetőséged van további utasításokat is megadni a leírásra vonatkozóan.
Ennek a funkciónak a segítségével jobban személyre szabhatod a tartalmakat. Például további utasításként fogalmazhatsz meg kéréseket a tartalom hosszára vagy a stílusára vonatkozóan. Megadhatod akár azt is, hogy tegező vagy magázó formában készüljön a leírás.”