Az ERP beruházás nem egy egyszerű IT projekt, mert a sikerben nagyobb szerepe van az üzleti folyamatoknak, a személyi állománynak és az innovációs képességnek, mint az informatikának. Ezért a biztos sikerhez nem nélkülözhető a vezetési rendszerek és cégkultúra egyenszilárdságára törekvő stratégia kialakítása.
A cég és a piac viszonya
Egy jól tervezett cég esetén a szolgáltatásunkkal vagy termékünkkel megcéloztuk a piac valamely jól meghatározott szegmensét. Ennek a piaci résnek van valamilyen minőségi és mennyiségi elvárása, amelyet ki kell és ki is akarunk elégíteni. Az egyenszilárdság elve megköveteli, hogy az értékképzésében részt vállaló összes folyamat és erőforrás minősége összhangban legyen a piaci szegmens minőségigényével. Ha csak az alap komponensekre koncentrálunk, akkor egy jó cég esetén az egyen-szilárdság így szemléltethető:
1. ábra. A cég erőforrásai és folyamatainak a minősége beleesik a piac rés minőségigényébe
A piaci pozíciónkat akkor kezdjük elveszíteni, amikor a piac (minőségi vagy mennyiségi) igénye több helyen vagy mindenhol a cégünk lehetőségei fölé növekedik:
2. ábra. A váltás szükségességének jelei
Ennek jele a panaszok számának növekedése, a határidők csúszása, a büntetések számának és nagyságának növekedése stb. A piac környezet persze általánosan értelmezendő, ide kell értenünk pl. az adóhatóság elvárásait is.
A komponensek talán legfontosabbika a külső környezettel közvetve vagy közvetlenül kapcsolatba kerülő munkatársak, kezdjük hát itt.
Munkatársak alkalmassága
Nehéz kérdés.
A humán kérdések iránti érzékenységet meglehetősen nehéz összeegyeztetni a gazdaságossággal. Szemelőt kell tartanunk, hogy a magas érzékenységet ajánló véleményvezérek sohasem cégtulajdonosok vagy cégvezetők és nincs nyereségtermelési kötelezettségük sem. Ezek a pálya széléről kiabálnak be.
Sőt, ha pl. kritikusabban akarjuk szemlélni az Irakban vagy Líbiában törtéteket, akkor az a legegyszerűbb, ha elővesszük Machiavelli közutálatnak örvendő „kézikönyvét” (A fejedelem) és pipálgatni kezdünk a címjegyzékben. Meg fogunk lepődni, de látni fogjuk, hogy mennyire hamis és álszent tud lenni az ilyen általános emberjogi elvárás és a világ legliberálisabb országa mennyire pontról pontra hajtja végre a Machiavelli elveket.
Tehát minden cégvezetőnek kell megtalálni a számára helyes megoldást.
Ha piacon akarunk maradni, akkor fel kell ismernünk a piaci tendenciákat és követnünk kell azokat. Ehhez az kell, hogy a csapat rendelkezzék azzal az innovációs képességgel, ami már elegendő ehhez, de még gazdaságos is.
Ilyenkor nem a munkatársak tudásáról beszélünk, hanem a fejlődőképességéről. Maga a tudás megfelelő és folytonos oktatással szinte mindig megszerezhető, hiszen mindenkinek csak a saját pozíciójának megfelelő tudást kell birtokolni. Az innovációs képesség azonban csak kis mértékben fejleszthető. Az képesség.
Az igazi kihívást azonban az jeleni, hogy az így felkészített munkatárs, akinek munkaerőpiaci értéke megnövekedett továbbra is lojális legyen a céghez és megmaradjon a kötelékében.
Ezért akkor járunk el helyesen, ha a munkakörök, a képzési és beiskolázási szerződések megírását szakemberre bízzuk.
A munkatársakat az elemzéshez és a feladat megfogalmazásához öt kategóriába soroljuk. Erősen javasolható, hogy a besorolást szakember csinálja és a cég vezetése ezt ne vállalja magára.
A KKV szektor egyik nagy gyengesége, hogy szégyenletesen keveset költ a képzésre. Ezt a szokást felismerve volt egy időszak, amikor pályázatok kiírásával próbáltak ezen változtatni. Az így szervezett oktatás hatékonysága katasztrofálisan alacsony volt. Gyakorlatilag a pályázatíró és cégvezetés egyszerűen csak megosztozott a pályázati pénzen. Elsősorban ugyanis nem az oktatási költség hiányzott, hanem a folyamatos fejlődést igénylő cégkultúra.
Egy ERP rendszert bevezetése azzal termeli ki ezt a kérdést, hogy máról holnapra sok munkakörben egészen új követelmények jelennek meg. Már a beruházás gondolata is nyilván azért merül fel, mert a piaci igényektől elmaradt a cégünk, de ezzel a munkatársak csak akkor szembesülnek, amikor megjelenik a piaci igényekhez illeszkedő új feladat, ami a munkatársak innovációs képességét teszi próbára. Az első kategóriában az innovációs képesség általában teljesen hiányzik. Ha a feljebb lévő osztályok innovációs képessége is alacsony, nem képes az adott idő alatt befogadni az új eljárásokat, az új IT technikát és elfogadni az új üzleti folyamatokat, akkor az oktatás sem feltételen hozza meg a várt eredményt és a rendszer bevezetése meg is bukhat. Az innovációs képesség hiányára utalnak az olyan kijelentések, hogy “ezt nálunk nem lehet alkalmazni”, “nálunk nem így kell csinálni”, “mi úgy szoktuk ezt csinálni…”, “ezt tovább kell fejleszteni” stb. stb., ezek a megnyilvánulások egyértelműen veszélyhelyzetre utalnak.
Nagyon fontos, hogy ezt a veszélyt, még az rendszer bevezetése előtt feltárjuk és megtegyük a megelőzésre irányuló lépéseket. Már a felkészülési szakaszban váljunk meg az innovációs képességgel nem rendelkező munkatársaktól, meg kell kezdeni a cég átvilágítását és az üzleti folyamatok felmérését. Ez biztosítja azt a tudást is, amely ahhoz kell, hogy a cég adottságaihoz illeszkedő rendszert lehessen kiválasztani. Fontos, hogy még a régi rendszerrel kezdjünk el bevezetni azokat az eljárásokat, amelyek az új rendszerben alapkövetelmény lesz (már ha lehetséges). Ezt azért fontos, mert minden változással szemben meg fog jelenni az ellenhatás, ami annál erősebb minél gyorsabb a változás.
A következő megvizsgálandó egység maga az ERP rendszer. Az ötfokozatú felbontás itt is megállja a helyét.
Ami a beszállító cégeket illeti, itt szinte mindig beigazolódik az a felismerés, hogy a zsák megtalálja a foltját, azaz a nagyon jó rendszerekhez, nagyon jó bevezető cégek tartoznak, és így tovább. Ennek viszont van egy érdekes előnye. Ha alacsony készültségű céghez kell bevezetni egy ERP rendszert, akkor elegendő a rendszer helyett beszállítót választani. Egy megbízható, az adott üzleti kategóriát jól ismerő ERP szállító magabiztosan vezet be egészen elvarázsolt cégeket is az ERP rejtelmeibe. Egy olyan cég, aki már több száz telepítést végig vitt, már semmin nem fog csodálkozni, egyszerűen csak megoldja a feladatot.
A beszállító kiválasztása viszont egészen más eljárást igényel, mint az ERP rendszer kiválasztása.
Egyedi fejlesztés
Azt értem egyedi fejlesztésen, amikor egy cég a vállalatirányítási feladatát támogató szoftvert a nulláról indulva, saját menedzselésében akarja kifejleszteni. Szerencsére ez ma már elég ritka, de még mindig belefuthatunk ilyen elképzelésbe. Az egyedi fejlesztés legfőbb sajátossága, hogy csak egy adott cég igényeit elégíti ki, azaz a piaci rés ez esetben nagyon szűk. Valójában még az sem biztosítható, hogy ugyanabban az iparágban, ugyanolyan adottságú másik cég igényét kielégítse, mert óhatatlanul beépül a megrendelő nem szokványos, esetleg hibás elképzelése. Általában az is igaz, hogy ilyenkor a fejlesztő cég minősége is hagy kívánni valót, mert egy igazán profi cég ma már – eltekintve a kutatás–fejlesztés jellegű feladatoktól – nem vállal egyedi fejlesztést. Másik sajátossága, hogy rendszerint igen sok cégfolyamat támogatása hiányzik és a fejlesztések csak az alapfeladatokra korlátozódnak. Ritkának mondhatók az automatizmusok és az összetett, intelligens algoritmusok beépítése. Az is meglehetősen gyakori, hogy az egyes funkciók, modulok minősége nagyon nem egyenletes, mert ami az adott cégnek, ill. a fejlesztetőnek nem tűnik igazán fontosnak, azt egyszerűen kihagyják, függetlenül attól, hogy esetleg ezek máshol nélkülözhetetlen alapfolyamatok. A hiányzó funkciók miatt egy korrekt minősítő eljárásban ezek a szoftverek igen alacsony minősítést kapnak.
4. ábra. Az egyedi fejlesztés sajátosságai
Ma már csak nagyon indokolt esetben szabad az egyedi fejlesztés mellett dönteni. Hirtelen példát sem tudnék rá mondani.
És végzetül néhány szó az üzleti folyamatokról
Amit feltétlen tudnunk kell: AZ ERP RENDSZER beruházása önmagában SOHASEM TÉRÜL MEG.
Ami a megtérülést hozza az a bevezetést megelőző felmérés, a hibás és drága üzleti folyamatok beazonosítása, a folyamatok újratervezése, az új üzleti folyamatok bevezetése és begyakorlása. Fontos lépés az árbevétel, ill. költségtervezés és elemzés bevezetése, valamint a teljesítménymutatók kialakítása.
Persze a bevezetés számos előnnyel jár és megteremti a fejlődés lehetőségét.
De ez csak lehetőség.
Összességében azt mondhatjuk, hogy ha elhagyjuk, vagy nem visszük végig a folyamatok felmérését, újraszervezését és bevezetését, akkor elveszítjük az ERP beruházás előnyének jó részét.
Miért nehéz a választás?
A piaci igények marketing technikákkal jelentősen befolyásolhatók azt a látszatot keltve, hogy a rendszer a tényleges piaci résnél sokkal szélesebb vevőigényt képes lefedni. Egy adott ERP rendszer beszállítója a magasabb minőségű és drágább rendszerről a „De hülye azért nem vagyok” technikával próbálja lebeszélni a vevőt, mondván annak a rendszernek csak a nevét kell megfizetni. Az egyszerűbbre és olcsóbbra vágyóknak meg a „Te jobbat érdemelsz” eljárásokkal próbálja eladni a saját termékét.
5. ábra. Az igények hangolása
Ez azt eredményezi, hogy a piaci szereplők így már nem a rendszer valódi képességét látják, ezért könnyen előfordulhat a nem optimális választás.
Már csak egy kérdés maradt
Hogy kell felmérni az igényeket, az innovációs képességet és hogy kell ehhez vállalatirányítási rendszert választani?
Erre szolgálnak a felmérési és választási technológiák.
______________________________________________________________________________________
Kupán Károly (@2016-2017); v1.09; 06-20 264-75-14; Kupan.Karoly@kupan.hu